Het is niet zo dat het oorsmeer jeukt.
Oorsmeer zou de cultuur in het oor goed moeten houden om bijv. jeuk te voorkomen. Wanneer de cultuur niet goed is, kan jeuk ontstaan.
Maar het kan ook zijn dat de jeuk wordt opgewekt door iets waar je allergisch voor bent.
In o.a. fruit (m.n. aardbei en kiwi), vruchtensap, maak ook wijn zit histamine. Histamine kan er de oorzaak van zijn dat je oren gaan jeuken. Het hoeft niet zo te zijn dat je specifiek voor fruit overgevoelig bent. De histamine in het fruit kan allergie opwekkend werken voor een ander iets waar je op reageert.
Neem de proef op de som en eet eens even geen fruit. Sommige mensen merken al resultaat na 1 dag, andere pas na 1 maand.
Droog de gehooringang van je oor na het douchen goed met een punt van de handdoek.
Zelf iets aan je oorsmeer doen wil niet altijd helpen. Niet alle vrij verkrijgbare producten zijn op mensen persoonlijk afgestemd.
Je kunt ook je huisarts vragen om een onderzoek. Het kan zijn dat hij je doorstuurt naar een kno arts.